Rozdelenie karosérií automobilov

Zatvorená karoséria (Obrázok) - s pevnou neodnímateľnou strechou, prípadne sa môže časť strechy otvárať. Vybrané typy zatvorenej karosérie automobilov:

  • sedan - 4 plnohodnotné sedadlá v dvoch radoch, 2 až 5 dverí (v staršej literatúre práve 4), stupňovitá zadná časť ;
  • hatchback sedan so splývavou zadnou časťou s otvárajúcimi sa zadnými dverami so závesmi pri streche;
  • iftback sedan so splývavou zadnou časťou s otvárajúcimi sa zadnými dverami so závesmi pri streche s odsadením pod spodnou hranou okna
  • limuzína - priestrannejšia ako sedan, minimálna dĺžka 5,4 metra, 4 a viac sedadiel, 4 alebo 6 bočných dverí, za prednými sedadlami môže byť deliaca stena;
  •  kupé- 2 až 3 sedadlá vpredu, vzadu môže byť obmedzený priestor pre ďalšie 2 sedadlá, 2 dvere prípadne zadné veko siahajúce až po strechu;
  • osobné kombi (osobný dodávkový automobil) - 4 a viac sedadiel najmenej v dvoch radoch zadné sklopné alebo vyberateľné, 3 až 5 dverí, zadná stena kolmá alebo zošikmená maximálne do 15°;
  • kombi (mikrobus) - ako osobné kombi s vyššie posadenými sedadlami, vzťažný bod R sedadla vodiča musí byť minimálne 750 mm nad vozovkou, môže byť odvodené od malého nákladného automobilu, ale pri každom rade sedadiel musí byť bočné okno (Vyhláška 116/1997).

                a – sedan, b – hatchback, c – liftback, d – limuzína, e – kupé, f – kombi

 

 

Premenlivá karoséria (Obrázok):

  • kabriolet - 4 a viac sedadiel najmenej v dvoch radoch, 2 alebo 4 bočné dvere, strecha poddajná alebo pevná, sťahovacia, sklápacia alebo odnímacia, bez pevných rámov bočných dverí, ale s pevnými stĺpikmi čelného skla, alebo s ochranným oblúkom;
  • roadster - 2 až 3 sedadlá vpredu, vzadu môže byť obmedzený priestor pre ďalšie 2 sedadlá, 2 dvere, strecha poddajná alebo pevná, sťahovacia, sklápacia alebo odnímacia, bez pevných rámov bočných dverí, ale s pevnými stĺpikmi čelného skla, alebo s ochranným oblúkom (Vyhláška 116/1997).

a – kabriolet, b – roadster

 

 

Podľa vzťahu k podvozku sa karosérie rozdeľujú na (Obrázok):

  • podvozková – hlavne u nákladných a terénnych automobilov,
  • polonosná – má obvodový nenosný rám k uchyteniu podvozkový častí,
  • samonosná – hnacie ústrojenstvo a ostatné časti uchytené priamo ku karosérií, alebo pomocou pomocných konštrukcií. Je to dnes najrozšírenejší typ karosérie, ktorý sa používa takmer u všetkých osobných automobiloch. Samonosnú karosériu tvorí tuhý, ale zároveň dostatočne pružný celok, ktorý nepotrebuje rám podvozku ako nosný prvok.

 

Je potrebné dodať, že konštrukcia karosérie ma za úlohu spĺňať dve základné funkcie. Prvou funkciou je dostatočná schopnosť absorpcie energie pri náraze a druhou základnou funkciou je, že pri náraze musí byť minimálne narušený vnútorný priestor pre posádku.

K zaisteniu týchto dvoch funkcií sa používajú špeciálne konštrukčné technológie karosérie:

  • zavesenie motora, ktoré pri náraze zabezpečí jeho spadnutie pod podlahu vozidla,
  • inštalovanie prvkov, ktoré sa pri náraze rozlomia,
  • spájanie jednotlivých dielov karosérie pomocou veľkorozmerných zvarov laserovou technológiou z rôznych druhov ocelí s rôznou pevnosťou, v odbornej literatúra sa to nazýva tzv. „metóda tailored blanks“.

 

Späť