Štruktúra karosérie automobilu

 

Každý príslušník hasičského a záchranného zboru musí bezpodmienečne poznať základnú štruktúru karosérie osobného automobilu, ktorá je znázornená na obrázku 2.8. Bez znalosti konštrukcie karosérie automobilu pri vykonávaní vyslobodzovacích prác pri dopravnej nehode, by mohlo dochádzať k spomaleniu samotného zásahu a k informačnej bariére medzi zasahujúcimi hasičmi medzi sebou a veliteľom zásahu. 

Z obrázka môžeme vidieť, že sa základná konštrukcia karoséria automobilu skladá z týchto častí:

  1. A stĺpik,
  2. B stĺpik,
  3. C stĺpik,
  4. D stĺpik,
  5. prah,
  6. predný priečnik,
  7. podbeh,
  8. priečnik pod predným oknom,
  9. predný strešný rám,
  10. bočný strešný rám,
  11. zadný strešný rám.

 

Stĺpiky karosérie

Sú duté vo väčšine vyrobené z valcovaného plechu a v niektorých prípadoch bývajú doplnené viacerými výstuhami štvorcového alebo kruhového profilu alebo tyčami. B stĺpiky bývajú vyrobené z výliskov o hrúbke až 2,8 mm aby zvýšili tuhosť karosérie pri bočných nárazoch. Oceľové profily stĺpikov sú znázornené na  nasledujúcom obrázku obrázku.

Pri vyslobodzovacích prácach často dochádza k prestrihávaniu takýchto stĺpikov čo patrí medzi prvotné činnosti hasičov na mieste nehody.

Stĺpiky karosérie automobilu plnia tieto funkcie:

  • podopierajú strechu;
  • slúžia ako kotviaci bod pre uchytenie bezpečnostných pásov, B a C stĺpiky;
  • zvyšujú konštrukčnú tuhosť, jedná sa hlavne o B stĺpiky;
  • tvoria ochranný rám pre vedenie elektroinštalácie.

U vozidiel vyššej triedy bývajú stĺpiky doplnené rôznymi výstuhami štvorcového, kruhového, alebo tyčového profilu z bórovej ocele. V priebehu záchranárskych prác je pri strihaní  stĺpikov nutné myslieť na to, že v ich konštrukcií môže byť vedená elektroinštalácia a umiestnené generátory plynu airbagov. Značnú pevnosť dosahuje karoséria aj pri uchytení pántov. Jedná sa hlavne o predel medzi prednou motorovou časťou a priestorom pre cestujúcich na predných sedadlách dverí . Tieto časti sú zhotovené z progresívnej vysokopevnostnej oceli (AHSS) z medzou pevnosti 590 – 980, čo kladie vysoké nároky na kvalitu a výkon používaných vyslobodzovacích zariadení.   

 

Strechy

V našich poveternostných podmienkach je u väčšiny automobilov pevná strecha z valcovaného plechu a vystužená rámom z materiálov z vyššou pevnosťou.

Niektoré strechy majú strešné okná a práve tie sú zdrojom neočakávaných komplikácií pri zásahu.

 

Dvere

Dvere sa skladajú z vnútorného plechu a vonkajšieho plášťa, ktorý je z tenkých materiálov. V prípade dopravných nehôd musia dvere spĺňať niekoľko funkcií:

  •  zaistiť pasažierom dostatočný priestor pre prežitie a spomalenie postihnutých na vnútornej strane deformačnej zóny,
  •  zaručiť možnosť úniku pasažierom pri nehode.

 

Zasklenie automobilov

Podľa medzinárodných predpisov sa v automobiloch používajú bezpečnostné skla riadne označené homologačnou a časovou značkou.

Požiadavky na zasklenie:

  • normou definované spomalenie hlavy postihnutého pri náraze,
  • nemôžu vzniknúť ostré črepiny spôsobujúce poranenia pasažierom a zasahujúcim zložkám,
  • musí byť dodržaný pomer pevnosti a pružnosti,
  •  zabezpečenie dobrej viditeľnosti v prípade prasknutia.

Na zasklenie automobilov sa používajú vrstvené, tvrdené a plastové sklá. 

 

Riadiace ústrojenstvo automobilov 

Volant a riadiaca tyč

Konštrukčný celok je tvorený troma bezpečnostnými prvkami a to:

  • samotný volant, ramena a veniec volantu sa nesmie lámať, ale deformovať tak aby pri náraze pôsobil proti hrudníku vodiča čo najväčšou plochou,
  • deformačný článok pod stredom volantu, ktorý zaisťuje vhodné vychýlenie volanta proti telu,
  • posledný prvok ma za úlohu zamedziť prenos pohybu z prednej deformačnej zóny vozidla na volant cez stĺpik riadenia.

 

Pedále

U niektorých typoch automobilov, hlavne u starších sú oceľové pedále. Nové typy vozidiel majú pedále plynu a spojky z plastu. technické riešenie pedálov automobilu je dosť preberaná téma pretože pri čelných nárazoch sú ohrozené nohy vodiča a dochádza k ich zakliesneniu a zlomeninám. Aby sa možnosť poranenia nôh čo najviac eliminovala, pri nových typoch automobilov dochádza k vychýleniu brzdového pedála od priestoru nôh vodiča.

 

Späť