Airbagy

 

Je to  vak z ľahkej nepriedušnej látky, ktorý sa v prípade nehody nafúkne pred pasažierom, alebo vedľa pasažiera a zabrzdí náraz jeho tela. Dá sa povedať, že v súčasnosti sa už jedná o štandard vybavenia automobilov. Čím vyššej triedy je automobil tým viac airbagov je v ňom umiestnených.

Typický airbag sa skladá z troch častí a to vaku, senzora a plynového generátora.

 

Vak  vyrobený z tenkej nylonovej tkaniny a zložený do volantu, prístrojovej dosky, sedadla, dverí atď.  Takmer všetky sú navrhnuté tak aby v prípade aktivácie, kde je teplota v rozsahu 150-200 °C nespôsobili výbuch celého modulu.

 

Senzor  hovorí kedy sa má vak nafúknuť. K aktivácií dochádza ak je sila kolízie zhodná alebo väčšia ako napr. náraz do steny silou okolo 16-24 km/h. Ako elektronický senzor sa používa MEMS akcelerometer, ktorý je malý integrovaný obvod s integrovanými mikro mechanickými prvkami. Mikroskopické mechanické prvky sa v reakcii na rýchle spomalenie pohybujú a spôsobujú zmenu kapacity, ktorá je detekovaná elektronikou na čipe, ktorý potom vysiela signál k plynovému generátoru.

 

Plynový generátor alebo taktiež nazývaný inflator systém, používa sa na nafúknutie vaku rýchly pulz horúceho plynného dusíka z chemickej reakcie azidu sodného NaN3 a dusičnanu draselného KNO3.

Po aktivácií vak doslova vystrelí  z úložiska rýchlosťou až 322 km/h – rýchlejšie ako mihnutie oka (0,2 s). O niekoľko milisekúnd neskôr sa plyn rýchlo odvádza cez malé otvory vo vaku, čím vak zmäkne.  Aj napriek tomu, že celý proces sa deje iba pár milisekúnd, je to dostatočný čas, aby sa predišlo vážnym zraneniam.

 

Základné delenie airbagov:

 

Späť